MOBİLYA VE İÇ MEKAN TASARIM ALANI
Mobilya, insanların çalışma, oturma, dinlenme, yemek yeme, eşyalarını depolama, sergileme gibi günlük yaşama yönelik sosyal ve kültürel temel gereksinimlerini güvenli ve konforlu bir şekilde karşılamak amacıyla genelde ağaç malzemeden oluşturulmuş işlevsel, estetik görünümlü kullanım eşyalarının tümü olarak tanımlanır.
İnsan gereksinimlerini gidermeye yönelik kullanım eşyası olması nedeniyle mobilyalar, fonksiyonel elemanlardır. Mobilyalar, iç ya da dış mekânlarda yonga levha, lif levha, MDF, suntalam, kontrplak gibi yapım öğelerinden herhangi biriyle ya da bir kaçının bir arada kullanılmasıyla üretilmektedir. Ağaç malzeme kökenli yan ürünlerin yanında metal, plastik, mermer ve cam gibi ağaç malzeme dışındaki diğer doğal ya da yapay malzemelerden de oluşabilirler.
.
Mobilya Sınıflandırılması.
Mobilya Sınıflandırması |
Mobilya Tanımlaması |
Kullanıldığı yere göre |
1.İç mekan mobilyaları 2.Dış mekan mobilyaları |
Yer düzlemindeki konuşlandırma şekline göre |
1.Hareketli mobilyalar 2.Sabit mobilyalar |
Üretimi için kullanılan yapım malzemesinin türüne göre |
1.Ahşap mobilyalar 2.Metal mobilyalar 3.Plastik mobilyalar 4.Mermer (veya Taş) mobilyalar 5.Cam mobilyalar 6.Kompozit mobilyalar* |
Kaynak:International Furniture Congress/Yrd.Doç.Dr.İlker Usta-Doç.Dr.Arif Güray
*Birden çok malzemenin bütünleşik şekilde bulunduğu mobilyalar
Yukarda yapılan tanımlar doğrultusunda ülkemizde ve ilimizde faaliyet yürüten mobilya firmaları bulunmaktadır. Bu sektörün insan kaynaklarını karşılamak için mesleki eğitim çok önem arz etmektedir. Bu bağlamda okulumuz bünyesinde bulunan Mobilya ve İç Mekan Tasarım alanı nitelikli ara eleman yetiştirme hedefi ile mesleki eğitim faaliyetini sürdürmektedir. Özellikle ilimizde üretim yapan firmalarımızla sürekli irtibat halinde çalışmaktadır. Bu firmaların alanımızdan beklentileri doğrultusunda çalışmalar yapılmaktadır. Ülkemiz ve ilimizde mobilya sektöründe üretim yapan firmaların nitelikli ara eleman ihtiyacının varlığı bilinmektedir. Bir ülkenin gelişmişlik düzeyini belirleyen en önemli unsurlardan birinin, o ülkenin sahip olduğu insan kaynaklarının niteliği olduğu kanaatindeyiz. Bu kapsamda alanımızda toplumun çıkarları ile kendi çıkarlarını paralel kılan, nitelikli meslek bilgisi olan, edindiği mesleki bilgiyi istihdama dönüştüren, üretime dayalı genç girişimci bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Alanımızda 10. Sınıftan itibaren mesleki eğitim başlamaktadır. İlk olarak malzeme bilgisi, iş güvenliği kuralları, el aletleri kullanımı ve teknik resim kuralları öğretilmektedir. Temel mesleki bilgiler verilirken bir yandan da tasarım kuralları ve tasarım teknolojileri verilmektedir. Ardından meslekle ilgili makineler, kesiciler ve deliciler tanıtılmaktadır. Alanlar ilgili çerçeve öğretim programında belirtilen sıralama ve ilkeler doğrultusunda uygulamalı eğitim yapılmaktadır. Öğrencilerimiz bilgisayar destekli tasarım yapmakta ve yaptıkları tasarımları -makine atölyemizde uygulama imkanı bulmaktadırlar.
Resim 1: Döner sermaye işletmemizde yapılan bir çalışma.
Alanımızda istenen nitelikte eğitim süreçlerinin tamamlanabilmesi için, öğrencilerimizde temel düzeyde matematik ve geometri bilgilerinin olması kaçınılmazdır. Ayrıca okuduğunu ve duyduklarını anlayabilen ve düşüncelerini anlatabilen nitelikte öğrenciler var olmalıdır. Bu temele sahip mezunlarımız kendi işletmelerini kurmakta veya var olan işletmelerde değişik kademelerde çalışabilmektedirler.
Resim 2: 10. Sınıf Mobilya Yapım Teknikleri Dersi Uygulama Çalışması.
Alanımızda yürüttüğümüz mesleki eğitimde karşılaştığımız en büyük zorluk, yukarda belirttiğimiz temel düzeyde matematik eksikliği ve iletişime kapalı anlatılanları ve okuduğunu anlayamayan bazı öğrencilerimizin varlığıdır. Bu öğrencilerimizin mesleğimizde var olabilmeleri için bir fiil bir işi yapıp, yapılanları aynen tekrarlamalarını sağlamaktayız. Bu öğrencilerimizle gösterip yaptırma yöntemi hariç diğer eğitim öğretim yöntemleri ile pek sonuç alamamaktayız. Müfredatın tamamında uygulama yapma imkanı bulamadığımızdan ötürü bu tür öğrencilerimiz diğer öğrencilerimizden geri kalmaktadırlar.
Resim 3: Alanımız Atölye Çalışması.
Okulumuzda var olan döner sermaye işletmesinin faaliyetlerinin tamamına yakını, alanımızda yapılan çalışmalarla yürütülmektedir. Döner sermaye işletmesinde öğrencilerimiz üretime dayalı eğitim yapmakta ve bunun karşılığında belli bir ücret kazanmaktadırlar. Döner sermaye işletmesinde, çok değişik ürünlerin üretim süreçleri, uygulamalı olarak öğrencilerimizle yapılmaktadır. Bu durum öğrencilerimizde olumlu gelişmeler oluşturmaktadır.
Resim 4: Bilgisayar Destekli Tasarım Ders Uygulamaları
Resim 5: Döner sermaye işletmemizde yapılan bir çalışma.
Alanımızdan mezun öğrencilerimiz piyasada belli bir süre çalıştıktan sonra kendi işletmelerini
kurmaktadırlar. Edirne sanayisinde var olan mobilya işletmelerinin tamamına yakını alanımız mezunu girişimci öğrencilerimizden oluşmaktadır. Bu arkadaşlarımızın var olan sermayeleri tamamen kendi çalışmaları sonucu oluşmuştur.